Top
Zur Seitennavigation oder mit Tastenkombination für den
accesskey
-Taste und Taste 1
Zum Seiteninhalt oder mit Tastenkombination für den
accesskey
und Taste 2
PULS
Foto: Matthias Friel
Datenschutz
Kontakt
Impressum
Universität Potsdam
Veranstaltungen
Modulbeschreibung
EN
WiSe 2024/25
Anmelden
Node2
Sie sind hier:
Startseite
Development of Language Processing - Einzelansicht
Funktionen:
belegen/abmelden
Veranstaltungsart
Seminar
Veranstaltungsnummer
SWS
2
Semester
WiSe 2016/17
Einrichtung
Department Linguistik
Sprache
englisch
Weitere Links
comment
Belegungsfrist
04.10.2016 - 20.11.2016
Belegung über PULS
Gruppe 1:
Vormerken:
jetzt belegen / abmelden
Tag
Zeit
Rhythmus
Dauer
Raum
Lehrperson
Ausfall-/Ausweichtermine
Max. Teilnehmer/-innen
Seminar
Do
16:00 bis 18:00
wöchentlich
20.10.2016 bis 09.02.2017
2.14.0.35
PD Dr. Felser
22.12.2016: Akademische Weihnachtsferien
29.12.2016: Akademische Weihnachtsferien
Einzeltermine:
20.10.2016
27.10.2016
03.11.2016
10.11.2016
17.11.2016
24.11.2016
01.12.2016
08.12.2016
15.12.2016
05.01.2017
12.01.2017
19.01.2017
26.01.2017
02.02.2017
09.02.2017
Kommentar
Please follow the "comment" link above for more information on comments, course readings, course requirements and grading.
This course examines the grammatical processing mechanisms and strategies employed by child first (L1) and adult second language (L2) learners, focusing on sentence-level processing. Specific questions to be examined include: What role does the ability to process the input play in L1 and L2 acquisition? Are language processing mechanisms universal or language-specific? Do sentence parsing strategies develop in conjunction with, or independently from, language learners" grammatical competence? How do children learn to parse their native language? Do adult language learners process the L2 input in the same way as native speakers of the target language do? Do L2 learners transfer any language-specific sentence processing strategies from their L1?
The course has three major aims: (i) to provide students with an overview of theoretical models, experimental methods and current issues in child L1 and adult L2 processing research, (ii) to enable students to understand and assess current scientific debates in the field, and (iii) to give students a taste of the research currently being done in this area.
The course presupposes a good basic grounding in grammatical theory and description. Some familiarity with current issues, models and methods used in experimental sentence processing research is desirable but is not a requirement. The course is taught in English.
MS Linguistik - MM5
MS Experimental Clinical Linguistics 2010 - 140 Veranstaltung - Modul Vertiefungsmodul Neuro- und Psycholinguistik
MT Linguistik: Kommunikation - Variation - Mehrsprachigkeit 2012 - 1031 Seminar - Modul M3 Migration, Sprachvariation, Mehrsprachigkeit
MT Linguistik: Kommunikation - Variation - Mehrsprachigkeit 2012 - 1032 Seminar - Modul M3 Migration, Sprachvariation, Mehrsprachigkeit
MT Linguistik: Kommunikation - Variation - Mehrsprachigkeit 2012 - 1033 Seminar - Modul M3 Migration, Sprachvariation, Mehrsprachigkeit
MT Linguistik: Kommunikation - Variation - Mehrsprachigkeit 2012 - 1034 Modularbeit - Modul M3 Migration, Sprachvariation, Mehrsprachigkeit
Fremdsprachenlinguistik (Master Prüfungsversion ab SoSe 2011) Schwerpunkt Sprache in Erwerb und Kommunikation
Literatur
Students without any background knowledge in language acquisition and/or processing are advised to read E. Fernández & H. S. Cairns (2011), Fundamentals of Psycholinguistics (Wiley-Blackwell) in advance of the course. A detailed reading list will be made available at the beginning of the semester.
Strukturbaum
Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WiSe 2016/17 , Aktuelles Semester: WiSe 2024/25
© Copyright HIS
Hochschul-Informations-System eG