Zur Seitennavigation oder mit Tastenkombination für den accesskey-Taste und Taste 1 
Zum Seiteninhalt oder mit Tastenkombination für den accesskey und Taste 2 

Foto: Matthias Friel

On some Pros and cons of Cognitive Models of Natural Language: Towards a Cognitive Description of the Categories of Grammatical Gender and Animacy in Typologically Divergent Languages - Einzelansicht

Veranstaltungsart Seminar/Übung Veranstaltungsnummer
SWS 2 Semester WiSe 2017/18
Einrichtung Institut für Slavistik   Sprache deutsch
Weitere Links Kommentar
Belegungsfristen 04.10.2017 - 20.11.2017

Belegung über PULS
04.10.2017 - 10.11.2017

Belegung über PULS
Gruppe 1:
     jetzt belegen / abmelden
    Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Lehrperson Ausfall-/Ausweichtermine Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
Seminar/Übung Fr 12:00 bis 14:00 wöchentlich 20.10.2017 bis 09.02.2018  1.09.1.02 Prof. Dr. Kosta 22.12.2017: Akademische Weihnachtsferien
29.12.2017: Akademische Weihnachtsferien
Kurzkommentar <font color="red" size="4">Achtung, der von Ihnen eingefügte Text konnte <b>nicht</b> gespeichert werden! </font><br /><br />Zum Löschen dieser Nachricht klicken Sie bitte auf den unten stehenden Knopf "Löschen" und bestätigen dies danach mit einem Klick auf den dann erscheinenden Knopf "Endgültig Löschen"<br /><br />Bitte fügen Sie Ihren Text danach über den oben stehenden Knopf "Mit Formatierungen (aus Word) einfügen" ein!
Kommentar Für weitere Informationen zum Kommentar, zur Literatur und zum Leistungsnachweis klicken Sie bitte oben auf den Link "Kommentar".

Module:
Studiengänge und Module
LP SWS benotet
B2 Polonistik 200
0
2901 Vorlesung, Die polnische Sprache: Struktur, Funktion und Gebrauch
2
2
nein
0
2902 Seminar, Die polnische Sprache: Struktur, Funktion und Gebrauch
4
2
nein
0
3001 Vorlesung, Kommunikationslinguistik der polnischen Sprache
4
2
nein
0
3002 Seminar, Kommunikationslinguistik der polnischen Sprache
4
2
nein
B2 Polonistik 2011
1101
Seminar, Basismodul Sprachwissenschaft
2
2
nein
1102
Seminar, Basismodul Sprachwissenschaft
2
2
nein
1103
Vorlesung / Seminar, Basismodul Sprachwissenschaft
2
2
nein
1111
Seminar, Aufbaumodul Sprachwissenschaft
2
2
nein
1112
Vorlesung / Seminar, Aufbaumodul Sprachwissenschaft
2
2
nein
B2 Polonistik 2014
281111
Vorlesung oder Seminar: Sprachwissenschaft Polnisch , Basismodul Sprachwissenschaft Polnisch
3
2
nein
282911
Seminar: Sprachwissenschaft Polnisch, Aufbaumodul Sprachwissenschaft Polnisch
3
2
nein
B2 Russistik 200
0
3001 Vorlesung, Kommunikationslinguistik der russischen Sprache
4
2
nein
0
3002 Seminar, Kommunikationslinguistik der russischen Sprache
4
2
nein
0
2901 Vorlesung, Die russische Sprache: Struktur, Funktion und Gebrauch
2
2
nein
0
2902 Seminar, Die russische Sprache: Struktur, Funktion und Gebrauch
4
2
nein
B2 Russistik 2011
1101
Seminar, Basismodul Sprachwissenschaft
2
2
nein
1102
Seminar, Basismodul Sprachwissenschaft
2
2
nein
1103
Vorlesung / Seminar, Basismodul Sprachwissenschaft
2
2
nein
1111
Seminar, Aufbaumodul Sprachwissenschaft
2
2
nein
1112
Vorlesung / Seminar, Aufbaumodul Sprachwissenschaft
2
2
nein
B2 Russistik 2014
280411
Vorlesung oder Seminar: Sprachwissenschaft Russisch , Basismodul Sprachwissenschaft Russisch
3
2
nein
282111
Seminar: Sprachwissenschaft Russisch , Aufbaumodul Sprachwissenschaft Russisch
3
2
nein
BA Interdisziplinäre Russlandstudien 2010
2051
Lehrveranstaltung, Basismodul Sprachwissenschaft
2
2
nein
2052
Lehrveranstaltung, Basismodul Sprachwissenschaft
2
2
nein
2053
Lehrveranstaltung, Basismodul Sprachwissenschaft
2
2
nein
2061
Lehrveranstaltung, Vertiefungsmodul Sprachwissenschaft
2
2
nein
2062
Lehrveranstaltung, Vertiefungsmodul Sprachwissenschaft
2
2
nein
2063
Lehrveranstaltung, Vertiefungsmodul Sprachwissenschaft
2
2
nein
BA Interdisziplinäre Russlandstudien 2014
280411
Vorlesung/Seminar, Basismodul Sprachwissenschaft
3
2
nein
283311
Seminar, Basismodul Sprachwissenschaft
3
2
nein
283312
Seminar, Basismodul Sprachwissenschaft
3
2
nein
282111
Vorlesung/Seminar: Sprachwissenschaft Russisch, Aufbaumodul Sprachwissenschaft
3
2
nein
283411
Seminar: Sprachwissenschaft, Aufbaumodul Sprachwissenschaft
3
2
nein
283412
Seminar: Sprachwissenschaft, Aufbaumodul Sprachwissenschaft
3
2
nein
BL Polnisch 2004
3001
Vorlesung/Seminar, Kommunikationslinguistik der polnischen Sprache
4
2
ja
3002
Vorlesung/Seminar, Kommunikationslinguistik der polnischen Sprache
4
2
ja
2901
Vorlesung/Seminar, Die polnische Sprache: Struktur, Funktion und Gebrauch
2
2
nein
2902
Vorlesung/Seminar, Die polnische Sprache: Struktur, Funktion und Gebrauch
4
2
ja
BL Polnisch 2013
281111
Vorlesung / Seminar: Sprachwissenschaft , Basismodul Sprachwissenschaft Polnisch (BM_SW_P)
3
2
nein
BL Russisch 2004
3101
Vorlesung, Einführung in die Fremdsprachendidaktik
2
2
ja
3002
Seminar, Kommunikationslinguistik der russischen Sprache
4
2
nein
2901
Vorlesung, Die russische Sprache: Struktur, Funktion und Gebrauch
2
2
ja
2902
Seminar, Die russische Sprache: Struktur, Funktion und Gebrauch
4
2
nein
BL Russisch 2013
280411
Vorlesung oder Seminar: Sprachwissenschaft , Basismodul Sprachwissenschaft Russisch (BM_SW_R)
3
2
nein
ML Polnisch 2004
3601
Seminar, Standardisierungen u. Normenentwicklungen
6
2
ja
ML Polnisch 2013
285311
Sprachwissenschaft, PON_VM_SW1 Vertiefungsmodul Sprachwissenschaft Polnisch Sekundarstufe I
3
2
nein
285312
Sprachwissenschaft, PON_VM_SW1 Vertiefungsmodul Sprachwissenschaft Polnisch Sekundarstufe I
3
2
nein
285311
Sprachwissenschaft, PON_VM_SW2 Vertiefungsmodul Sprachwissenschaft Polnisch Sekundarstufe II
3
2
nein
ML Russisch 2004
3601
Veranstaltung, Standardisierungen und Normenentwicklungen im Russischen
6
2
ja
ML Russisch 2013
284711
Sprachwissenschaft, RUS_VM_SW1 Vertiefungsmodul Sprachwissenschaft Russisch Sekundarstufe I
3
2
nein
284712
Sprachwissenschaft, RUS_VM_SW1 Vertiefungsmodul Sprachwissenschaft Russisch Sekundarstufe I
3
2
nein
284711
Sprachwissenschaft, RUS_VM_SW2 Vertiefungsmodul Sprachwissenschaft Russisch Sekundarstufe II
3
2
nein
MT Fremdsprachenlinguistik 2011
4121
Phonetik/Phonologie, Polnisch: Linguistik
3
2
ja
4122
Morphologie, Wortbildung, Syntax, Polnisch: Linguistik
3
2
ja
4131
Theorien und Methoden, Polnisch: Sprachtheoretische Konzeptionen
3
2
ja
4132
Syntaxtheorien I, Polnisch: Sprachtheoretische Konzeptionen
3
2
ja
4133
Kommunikationslinguistische Zugänge, Polnisch: Sprachtheoretische Konzeptionen
3
2
ja
4141
Theorien und Methoden, Polnisch: Variationslinguistik
3
2
ja
4142
Varietäten slavischer Einzelsprachen, Polnisch: Variationslinguistik
3
2
ja
4143
Der slavische Sprachraum, Polnisch: Variationslinguistik
3
2
ja
9104
Kolloquium, Forschungskolloquium
3
2
nein
9105
Kolloquium, Forschungskolloquium
3
2
nein
8121
Phonetik/Phonologie, Russisch: Systematische Linguistik
3
2
ja
8122
Morphologie, Wortbildung, Syntax, Russisch: Systematische Linguistik
3
2
ja
8131
Theorien und Methoden der formalen Sprachbeschreibung, Russisch: Sprachtheoretische Konzeptionen
3
2
ja
8132
Syntaxtheorien I, Russisch: Sprachtheoretische Konzeptionen
3
2
ja
8133
Kommunikationslinguistische Zugänge, Russisch: Sprachtheoretische Konzeptionen
3
2
ja
8141
Theorien und Methoden der Variationslinguistik, Russisch: Variationslinguistik
3
2
ja
8142
Varietäten slavischer Einzelsprachen, Russisch: Variationslinguistik
3
2
ja
8143
Der slavische Sprachraum, Russisch: Variationslinguistik
3
2
ja
MT Kommunikationslinguistik 2009
1091
Forschungskolloquium, Forschungskolloquium
6
2
nein
MT Linguistik: Kommunikation - Variation - Mehrsprachigkeit 2012
1011
Vorlesung/Seminar, M1 Theorien, Methoden und Anwendungen
3
2
nein
1012
Vorlesung/Seminar , M1 Theorien, Methoden und Anwendungen
3
2
nein
1013
Vorlesung/Seminar , M1 Theorien, Methoden und Anwendungen
3
2
nein
1014
Portfolioprüfung Theorien, Methoden und Anwendungen, M1 Theorien, Methoden und Anwendungen (Prüfung! Separat über PULS zu buchen.)
6
0
ja
1021
Seminar, M2 Mündliche und schriftliche Kommunikation
3
2
nein
1022
Seminar, M2 Mündliche und schriftliche Kommunikation
3
2
nein
1023
Seminar, M2 Mündliche und schriftliche Kommunikation
3
2
nein
1024
Portfolioprüfung Mündliche und schriftliche Kommunikation, M2 Mündliche und schriftliche Kommunikation (Prüfung! Separat über PULS zu buchen.)
6
0
ja
1031
Seminar, M3 Migration, Sprachvariation, Mehrsprachigkeit
3
2
nein
1032
Seminar, M3 Migration, Sprachvariation, Mehrsprachigkeit
3
2
nein
1033
Seminar, M3 Migration, Sprachvariation, Mehrsprachigkeit
3
2
nein
1034
Portfolioprüfung Migration, Sprachvariation, Mehrsprachigkeit, M3 Migration, Sprachvariation, Mehrsprachigkeit (Prüfung! Separat über PULS zu buchen.)
6
0
ja
1041
Seminar, M4 Sprachkontakt und Sprachwandel
3
2
nein
1042
Seminar, M4 Sprachkontakt und Sprachwandel
3
2
nein
1043
Seminar, M4 Sprachkontakt und Sprachwandel
3
2
nein
1044
Portfolioprüfung Sprachkontakt und Sprachwandel, M4 Sprachkontakt und Sprachwandel (Prüfung! Separat über PULS zu buchen.)
6
0
ja
1051
Vorlesung/Seminar, M5 Sprachbeschreibung und Sprachsystem
3
2
nein
1052
Vorlesung/Seminar, M5 Sprachbeschreibung und Sprachsystem
3
2
nein
1053
Vorlesung/Seminar, M5 Sprachbeschreibung und Sprachsystem
3
2
nein
1054
Portfolioprüfung Sprachbeschreibung und Sprachsystem, M5 Sprachbeschreibung und Sprachsystem (Prüfung! Separat über PULS zu buchen.)
6
0
ja
1061
(Projekt-)Seminar, M6 Forschungs- und Projektarbeit
3
2
ja
1062
Kolloquium, M6 Forschungs- und Projektarbeit
3
2
nein
Modul KoVaMe: Theorien, Methoden und Anwendungen


The following SEMINAR deals with cognitive aspects and theoretical assumptions of the relationship between mentalist models of language and the referential models of the world. The following three models are presented as the basis for this discussion: the construction grammar (cf. Croft 2001, 2007) as a further development of Cognitive Grammars of Langacker (2007, 2008), the approach of Radical Minimalism (Chomsky 2017, Kosta & Krivochen 2014ab, Kosta 2003, 2013, 2015abc) and the Lexical Functional Grammar (Bresnan 2001).

If we compare the concept of Cognitive grammar in its original form with the model of Construction Grammar (Fillmore 1988, Goldberg 1995 Michaelis and Lambrecht 1996 or Croft 2007), the general similarity between these two is that semantics, lexicon, and grammar are treated in a unified way, namely that (1) constructions (not “rules”) are the primary objects of description that (2) lexicon and grammar are by principle not distinct, but rather a continuum of constructions (e.g. form-meaning pairings) and that (3) constructions are linked in networks of inheritance of categorization. There are also radically different concepts between the two grammars, one being that profiling is not a relevant concept in the latter while it is very relevant for cognitive grammar. When compared to the concept of
Generative grammar, the following distinction is made: Cognitive grammars represent a research direction which should be the object of the gTG that dominates at the time of creation. The MGG (Mainstream Generative Grammar) assumes that morphology of a grammar is not learned by the single-language morphological rules of G1 ... Gn, but is followed intuitively from general principles of distributive morphology. Distributive morphology is a theory of morphology that has been developed from the tradition of the gTG and above all the Minimalist program (Chomsky 1993, 1995, 2017), which operates as an intermediate level between lexicon and syntax according to certain rules of construction and principles of the UG.
In contrast, cognitive grammar and, in particular, the morphology developed by the KG is of the opinion that the construction of a grammar in the mind of the speakers is governed by general principles and principles of cognition rather than by a special module (language knowledge).

We shall compare these two models with the model of Lexical Functional Grammar (Bresnan 2001). The latter model is interesting because it has proven “a powerful, flexible, and mathematically well-defined grammar formalism designed for typologically diverse languages.” (Bresnan 2001, Preface). Thus, LFG has provided theoretical frame and challenging analyses of many typologically very different languages such as Warlpiri and Wambaya in Australia, Navajo, Plains Cree and Greenlandic in America, Welsh, Irish, English, German, Dutch, West Flamish, Icelandic, Norwegian, Russian and Serbian/Croatian in Europe, Chichewa, Ewe, Moroccan Arabic in Africa, Malayam and Hindi in South Asia and Japanese in East Asia.
Short sketch of the content and goals on Animacy and Gender.

In Slavic, we consider Animacy as a subcategory of Gender. In traditional descriptive grammars of Slavic, and especially of Russian, Gender is treated as subject to the so-called Agreement classes (“Kongruenzklassen” in Gabka and team).
In our view, Animacy and Gender must include a cognitive description which considers roughly the following scale of dependencies and features which are bundled to a complex construal:

Genus/GenderSub-Gender1 Sub-Gender2 Sub-Gender3

3 ± animate ±virilis ± individual/countable

Every single Slavic language potentially inherits these Genders and Sub-Genders but to take e.g. Russian, it is the most general Gender/Animacy model, because it applies the [± animate] distinction in Singular in Masculine Gender only, namely via Case assignment (Genitive-Accusative as opposed to Accusative = Nominative), while it generalizes the [± animate] distinction in Plural in one Form (Genitive-Accusative) to all three Genders (the reason for this can be in our view seen in the Generalization/Homonymy of the Gender distinction in the system of pronouns, adjectives and participles in Plural in Russian and East Slavic).

As opposed to this system of Gender/Animacy hierarchy, Polish as a typical case of a West-Slavic language applies the same distinction for the singular as every Slavic language similar to Russian, but restricts the [± animate] distinction to so-called animate Masculine Personal Forms ( excluding Feminine and Neutre from this differentiation (latter is called non-Personal or German “Sachkategorie”, (kategoria męsko-osobowa vs. rodzaj niemęskoosobowy, żeńsko-rzeczowy), thus receiving [±virilis] as a new specialized system in modern Polish.

In our paper, we will consider Slavic Data but also some more “exotic” models with the following categorically relevant types of Gender/Animacy systems which seem to be typologically relevant for the cognitive distinction in grammars of natural languages. In general, the Gender/Animacy conspiracy is embodied as a property of grammar on the level of Morpho-Syntax (e.g. 1. GENDER:
1.1 Gender assignment systems in Slavic languages), as property of the Lexicon and intensional meaning
(1.1.1 Strict semantic systems e.g. in Kannada, Dyirbal), or as the property of Lexicon and the extensional classes of meaning (1.1.2 Predominantly semantic assignment systems (Bininj Gun-Wok))
Literatur References:

Bresnan, Joan ( 2001): Lexical-Functional Syntax. Blackwell (Blackwell Textbook in Linguistics, vol 16).

Croft, William (2007): Radical construction grammar: Syntactic theory in typological perspective. Oxford: OUP.

Fillmore, Charles J. (1988): The mechanisms of “construction grammar”. Berkeley Linguistic Society 14:35-55.

Gabka, Kurt and Team (1988): Russische Sprache der Gegenwart. Band 2: Morphologie. Leipzig:VEB.

Geererts, Dirk and Hubert Cuyckens (2007) (eds.): The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics. Oxford: OUP.

Goldberg, Adele E. (1995): Constructions: A construction grammar approach to argument structure. Chicago: University of Chicago Press.

Kosta, Peter (2003): The New Animacy Category in Slavic Languages: Open Questions of Syntax, Semantics and Morphology. //Germanoslavica. Zeitschrift für germane-slawische Studien. Slovansky ustav /Slawisches Institut Prag Jahrgang IX (XIV) 2003 Nr. 2, 179-198.
Kosta, Peter & Diego Krivochen (2012): Some Thoughts on Language Diversity, UG and the Importance of Language Typology: Scrambling and Non-Monotonic Merge of Adjuncts and Specifiers in Czech and German In: Zeitschrift für Slawistik, Band 57 (2012) Heft 4, pp. 377-407.
Kosta, Peter et al. (eds.) (2014) Minimalism and Beyond.Radicalizing the interfaces
Edited by
Peter Kosta Universität Potsdam
Steven L. Franks
Indiana University, Bloomington
Teodora Radeva-Bork Universität Potsdam
Lilia Schürcks Universität Potsdam
Amsterdam. Philadelphia: John Benjamins 2014 (Language Faculty and Beyond, vol. 11).


Kosta, Peter & Diego Krivochen (2014a): Flavors of Movement: Revisiting the A / A distinction. In: Peter Kosta, Steven L.Franks, Teodora Radeva-Bork and Lilia Schürcks (eds.): Minimalism and Beyond: Radicalizing the interfaces. Amsterdam, Philadelphia, 236-266. [Language Faculty and Beyond 11].
Kosta, Peter & Diego Krivochen (2014b): Inner Islands and Negation: The Case of Which-Clauses and As-Clauses Revistited. In: Witkoś, J. & S. Jaworski (eds.), New Insights into Slavic Linguistics. Frankfurt am Main: Peter Lang, 205- 220.
Kosta, Peter (2015a): On the Causative/Anti-Causative Alternation as Principle of Affix Ordering in the Light ofthe Mirror Principle, the Lexical Integrity Principle and the Distributed Morphology. In: Zeitschrift für Slawistik 2015 60(4): 570-612.
Kosta, Peter (2015b) Třetí faktor "relevance" mezi sémantikou, pragmatikou a syntaxí. // In: ČÍTANKA TEXTŮ Z KOGNITIVNÍ LINGVISTIKY II. Eds. Božena Bednaříková & Monika Pittnerová. Univerzita Palackého v Olomouci. Filozofická fakulta. Olomouc 2015, 57-76.
Kosta, Peter (2015c): Negacja a struktura zdania w języku czeskim. In:  ČÍTANKA TEXTŮ
Z KOGNITIVNÍ LINGVISTIKY II.  Eds. Božena Bednaříková & Monika Pittnerová. Univerzita Palackého v Olomouci. Filozofická fakulta. Olomouc 2015, 287-310.
Krivochen, D., P. Kosta (2013). Eliminating Empty Categories: A Radically Minimalist View on their Ontology and Justification. Potsdam Linguistic Investigations, Vol.  11. Frankfurt am Main: Peter Lang.
Minimalism and Beyond: Radicalizing the Interfaces Edited by Peter Kosta, Steven L. Franks, Teodora Radeva-Bork and Lilia Schürcks. Universität Potsdam / Indiana University, Bloomington [Language Faculty and Beyond, 11].  available, 423 pp.  © John Benjamins: Amsterdam, Philadelphia.
Langacker, Ronald W. Cognitive grammar : a basic introduction New York [u.a.] : Oxford Univ. Press, 2008

Langacker, Ronald W. (2009) Investigations in cognitive grammar Berlin [u.a.] : Mouton de Gruyter

Michaelis and Lambrecht (1996) Toward a construction-based theory of language function: The Case of Nominal Extraposition. Language 72:215-247.
Nefedov, Andrey Clause linkage in Ket. PhD Diss. Univ. Leiden.
Taylor, John R. - Oxford [u.a.] Cognitive grammar: Oxford University Press, 2002
Poser, William J. 2005. “Noun classification in Carrier”. Anthropological linguistics
47:143-168.

Edward J. Vajda (2004) Ket. (Languages of the World Materials 204). Lincoln München.
Edward Vanda (Western Washington University). A Siberian link with Na-Dene languages1. Ms.

Rieger, Bianca, Die Prähistorie der Sprache
Ein Überblick über Wann und Weshalb der Entstehung menschlicher Sprache. Modularbeit im Studiengang KoVaMe. WS 2016/17.

Strukturbaum
Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester WiSe 2017/18 , Aktuelles Semester: SoSe 2024