Zur Seitennavigation oder mit Tastenkombination für den accesskey-Taste und Taste 1 
Zum Seiteninhalt oder mit Tastenkombination für den accesskey und Taste 2 

Foto: Matthias Friel

Phonographies: Writing, Sound, Re/production - Einzelansicht

Veranstaltungsart Seminar Veranstaltungsnummer
SWS 2 Semester SoSe 2022
Einrichtung Institut für Anglistik und Amerikanistik   Sprache englisch
Belegungsfristen 01.04.2022 - 10.05.2022

Belegung über PULS
01.04.2022 - 10.05.2022

Belegung über PULS
Gruppe 1:
     jetzt belegen / abmelden
    Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Lehrperson Ausfall-/Ausweichtermine Max. Teilnehmer/-innen
Einzeltermine anzeigen
Seminar Do 18:00 bis 20:00 Einzeltermin am 21.04.2022 Online.Veranstaltung Dr. Kobel  
Einzeltermine ausblenden
Seminar Fr 14:00 bis 18:30 Einzeltermin am 27.05.2022 1.19.0.13 Dr. Kobel  
Einzeltermine:
  • 27.05.2022
Einzeltermine anzeigen
Seminar Sa 11:00 bis 17:00 Einzeltermin am 28.05.2022 1.19.0.13 N.N.  
Einzeltermine anzeigen
Seminar Fr 14:00 bis 18:30 Einzeltermin am 01.07.2022 1.19.0.13 Dr. Kobel  
Einzeltermine anzeigen
Seminar Sa 11:00 bis 17:00 Einzeltermin am 02.07.2022 1.19.0.13 N.N.  
Kommentar

In his book Phonographies: Grooves in Sonic Afro-Modernity, Alexander Weheliye argues for the importance of sound reproduction technologies in the creation of a ”sonic Afro-Modernity”. Weheliye critiques Modernity’s focus on ocularcentrism and proposes instead to attune to an aural mode of being and becoming, a ”sound thinking”, which he sees emerging in black and Afro-diasporic literary and musical engagement with sound technologies. By way of Weheliye’s notion of phonography (literally: sound-writing), we want to think about issues of writing, reproduction and performance (as well as their entanglements). Phonographic re/production blurs the dichotomy of object and subject, as Fred Moten, Theodor W. Adorno and other theorists have argued. In this seminar, we want to read Weheliye’s book to investigate theories of phonography which can function as a different entry point into studying cultural and aesthetic productions (texts, sounds, music, etc.). We will primarily read Weheliye’s monograph. with the addition of some shorter texts to provide responses and context. In class, students will have to prepare short response papers and there will be plenty of space to listen to examples that illustrate or probe the theory.

This class will be taught by Malte Kobel.

Literatur

Weheliye, A. G. (2005) Phonographies: Grooves in Sonic Afro-Modernity. Durham; London: Duke University Press.

Leistungsnachweis

3 LP


Strukturbaum
Keine Einordnung ins Vorlesungsverzeichnis vorhanden. Veranstaltung ist aus dem Semester SoSe 2022 , Aktuelles Semester: SoSe 2024