PULS
Foto: Matthias Friel
Das Seminar findet in Haus 14 (AGK/ZFC) statt.Zeit: Blockseminar: 05.-09.10.2021: 05.-07.10. (10:00-16:00), 08.10. (10:00-12:00 und Besuch von Synagogengottesdienst am Abend), 09.10. (10:00-ca. 14:00, einschließlich Besuch von Synagogengottesdienst am Vormittag)
This course has two blocks. In the first block students practice the art of a brief structured speech, based on one sentence, thus introducing them to the core aspects of a sermon/Drashah. This practical exercise has two goals: students firstly get to know the formal rhetoric structure of a sermon and its elaboration, and secondly become familiar with typical characteristics of a sermon/Drashah. In the following group discussion, we reflect together the concepts as developed by students. Visiting two synagogues and reflecting together afterwards on the sermons preached will increase our appreciation to this particular kind of ‘open artistic communication’ (Umberto Eco). In the second block, we will systematically explore the road from Parashah to Drashah. We will work in pairs and small groups, thus enabling all students to get to know and actively use the tools for an effective Drashah.
Stemberger, Günter, Das klassische Judentum. Kultur und Geschichte der rabbinischen Zeit, Neubearbeitung: München 2009 (S. 101-104: „Die Predigt”).
Eco, Umberto, Das offene Kunstwerk, Frankfurt 92002 (stw 222), bes. S. 55–59.
van Voolen, Edward und Heinz-Günther Schöttler, Jüdische Schriftauslegung und Predigt, in: Ursula Roth und Jörg Seip (Hgg.), Schriftinszenierungen. Bibelhermeneutische und texttheoretische Zugänge zur Predigt, München 2016 (ÖSP 10), S. 81-109.
weiterführende Literatur:
Deeg, Alexander / Homolka, Walter / Schöttler, Heinz-Günther (Hgg.), Preaching in Judaism and Christianity. Encounters and developments from biblical times to modernity, Berlin 2008 (SJ 41).
Homolka, Walter / Schöttler, Heinz-Günther (Hg.), Rabbi – Pastor – Priest. Their roles and profiles through the ages, Berlin – Boston 2013 (SJ 64).
Vollständige Teilnahme an beiden Blöcken und engagierte Mitarbeit. Nach Abschluss des Seminars schreiben die Teilnehmerinnen und Teilnehmer einen Essay im Umfang von 10.000 Zeichen zu einem Thema aus dem Seminar (in Absprache mit den Dozenten). Zusätzlich besteht die Möglichkeit, eine Modularbeit in dem Bereich zu schreiben.
© Copyright HISHochschul-Informations-System eG